Una breve rassegna di grandi scoperte internettiche di queste ore
Microsoft scopre che il prossimo anno internet sarà il media più utilizzato (l’ha detto Microsoft per cui probabilmente se ne accorgeranno tutti i mainsteam media con ululati e consimili)
A giugno del 2010 per la prima volta Internet sottrarrà alla tv tradizionale il primato di mezzo di comunicazione più utilizzato. È questa la previsione, che segna una svolta epocale, che emerge dai dati del report pubblicato oggi da Microsoft «Europe logs on: Internet trends of today & tomorrow». Secondo lo studio, infatti, nel 2010 l’utilizzo di Internet raggiungerà una media di 14,2 ore alla settimana (più di 2,5 giorni al mese), rispetto alle 11,5 ore alla settimana (due giorni al mese) della televisione.
Il report, che analizza il comportamento online degli utenti europei e delinea le tendenze per il futuro, evidenzia che nonostante Internet sia destinato a diventare il mezzo di comunicazione più popolare, non si andrà incontro al declino della tv, ma semplicemente a un cambiamento nel modo di usufruire dei contenuti televisivi. Da un mezzo di comunicazione a senso unico, la tv diventerà un’esperienza interattiva resa accessibile da più schermi grazie alla banda larga: tv, pc, cellulari.
Associated Press si accorge del peso economico di internet e cerca di arginarne l’impatto oltre che di avere un canale su Youtube
Taking aim at the way news is spread across the Internet, The Associated Press said on Monday that Web sites that used the work of news organizations must obtain permission and share revenue with them, and that it would take legal action against those that did not.
A.P. executives said they were concerned about a variety of news forums around the Web, including major search engines like Google and Yahoo and aggregators like the Drudge Report that link to news articles, smaller sites that sometimes reproduce articles whole, and companies that sell packaged news feeds.
They said they did not want to stop the appearance of articles around the Web, but to exercise some control over the practice and to profit from it.
Secondo Gabe Rivera fondatore di Techmeme WSJ e NYT sono aggergatori di informazione
But Gabe Rivera, who founded Techmeme, a popular tech-news aggregation site, suggests that Techmeme only displays a short snapshot of a a story. This, says Rivera, only serves to promote the content.
“All successful Web publishers want their content quoted and linked,” Rivera wrote in an e-mail to CNET News. “The benefits are clear. Some prefer that the quotes remain short…these are precisely the kind that Google and Techmeme use. So for AP and News Corp. to discourage quoting is a clue that they don’t really get the Web and are in danger of shooting themselves in the foot.”
Rivera also noted that the Journal and The New York Times also aggregate news.
“It’s illuminating to observe that both WSJ (a News Corp. property) and NYT (a key AP member) are both themselves news aggregators,” Rivera wrote. “Both maintain sections which quote headlines from external sites. So, constituents of these organizations already know aggregation is useful and fair. This knowledge just hasn’t reached AP’s and News Corp.’s leadership.”
The Journal and Times do have cooperative exchanges with some publications. Dow Jones, the Journal’s parent company, operates the Factiva service, a database of business stories and other information, which has financial arrangements with numerous news outlets. But the Journal does aggregate some Web content without compensating owners, according to a source with knowledge of the company’s business partnerships.
On Tuesday, Google defended itself and other aggregation sites in a blog post.